گزارش مجلس درباره کشته‌های روز عاشورا

در پایان جلسه دو کمیسیون مجلس به همراه وزیر کشور، دو معاون او، استاندار تهران، سردار رادان و سردار رجب‌زاده پیرامون حوادث روز عاشورا، گزارشی درباره علت کشته شدن چند نفر در این روز ارائه شد.

 در جریان اغتشاشات حامیان آقای موسوی در روز عاشورا چند نفر کشته شدند که بررسی های مسئولان امنیتی از همان زمان برای کشف عوامل این کشته ها آغاز شد.

نمایندگان مجلس هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را در دستورکار امروز خود قرار دادند.

در جلسه امروز این کمیسیون که به صورت مشترک با کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برگزار شد، وزیر کشور و معاونت امنیتی و انتظامی وی، مرتضی تمدن استاندار تهران، سردار رادان، جانشین نیروی انتظامی و سردار رجب‌زاده، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ هم حضور داشتند تا به بررسی حوادث روز عاشورا و حرمت شکنی‌های انجام شده توسط عده‌ای از آشوبگران بپردازند.

کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از این جلسه به خبرنگاران گفت: در این جلسه ابتدا وزیر کشور، استاندار تهران و مسئولان ناجا گزارشی از مسائل پیش آمده و شروع وقایع در روز عاشورا ارائه کردند که بر اساس گزارش آنها، جمعی ساماندهی شده با حضور در برخی مناطق تهران ضمن اهانت به امام حسین (ع) و ارزش های عاشورایی اقدام به آتش زدن پرچم و چادر برخی هیئت‌ها و سنگ‌پراکنی و ضرب و جرح عزاداران حسینی پرداختند.

*موسوی ترور شده

به گزارش فارس، جلالی افزود: در این جلسه وزیر کشور اعلام کرد در خصوص کشته ‌شدگان حوادث روز عاشورا یک مورد کاملا مشخص است که ترور بوده و زحبیبی خامنه در خیابان شادمان مورد اصابت گلوله قرار ‌گرفت و متاسفانه به بیمارستان منتقل نشد و بر اثر خونریزی زیاد، کشته ‌شد که به گفته آقای نجار، این ترور کاملا مشکوک و بر اساس یک برنامه‌ریزی انجام شده است.

* یک پاترول دو نفر را کشت و 20 نفر را زخمی کرد

وی اضافه کرد: در این جلسه همچنین موضوع رفتن یک پاترول 2 در در اجتماع مردم که موجب کشته شدن 2 نفر و مجروح شدن حدود 20 تن شد نیز، مورد بحث قرار گرفت که بر اساس گزارشات ارائه شده، پاترول مذکور و صاحب آن شناسایی و مالک پاترول نیز احضار شده است.

* اغتشاشگران عامل پرت کردن یک فرد از پل کالج بوده اند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر اساس گزارشات ارائه شده یک نفر از پل کالج به پائین پرت شده است که با توجه به گزارش نیروی انتظامی مبنی بر اینکه پل مذکور توسط اغتشاشگران اشغال شده و هیچ فردی جز آشوبگران بر روی پل حضور نداشت، پرت شدن این فرد نیز مشکوک است.

*علت کشته شدن دو نفر دیگر

جلالی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده در این جلسه توسط مسئولان وزارت کشور و نیروی انتظامی، یک نفر نیز در افسریه چاقو خورده که در حال بررسی است و یک نفر نیز اعتیاد به کراک داشته و بر اثر مرگ طبیعی در محیطی مشرف به یکی از مناطق تجمع از دنیا رفته است.

وی خاطر نشان کرد "در جلسه مشترک کمیسیون های امنیت ملی و قضائی سردار رجب‌زاده با جراحاتی بر صورت و چشمان حضور یافت و گویا هنگامی که او در روز عاشورا برای یکی از تجمعات جهت فیصله دادن غائله سخن می‌ گفت، با پرتاب اشیائی از سوی اغتشاشگران مجروح شد ".

* 230 تن از پرسنل انتظامی مجروح شدند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه "در حوادث روز عاشورا، متاسفانه حدود 230 تن از پرسنل انتظامی مجروح شدند و خساراتی به اموال مردم و اموال دولتی وارد آمد "، اظهار داشت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون قضایی ضمن تقدیر از زحمات نیروی انتظامی و تلاش‌ های وزیر کشور و استانداری تهران خواستار قاطعیت و جدیت دستگاه قضائی در برخورد با مجرمین و حرمت شکنان شدند.

جلالی در پایان با تاکید بر اینکه گزارشات مسئولان انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نشان می دهد قوه عاقله‌ای حرمت شکنان روز عاشورا را هدایت و ساماندهی می‌کند که متاسفانه بخشی از این قوه ریشه در خارج کشور دارد و پشتیبانی برخی دشمنان مارک ‌دار نظام از آنها نشانگر سرمایه‌گذاری روی این موضوع است و همگان باید هوشمندانه برخورد کنند، گفت که اعضای کمیسیون های امنیت ملی و قضائی مجلس بر ضرورت اطلاع‌رسانی به هنگام به مردم تاکید کردند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا